Chat with us, powered by LiveChat

Konsekwencje Brexitu – jak przygotować się na brexit? cz.2

Jak przygotować się na brexit?

Im więcej czasu upływa, tym mniej możemy być pewni, co właściwie czeka nas w sprawie brexitu. Nie wiadomo, jaka będzie data wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Być może stanie się to już wiosną tego roku, być może brexit zostanie jeszcze bardziej odsunięty w czasie. Brytyjczycy sami stają dzisiaj przed pytaniem, czy w ogóle i na jakich zasadach chcą opuścić Unię Europejską. Trudno określić, czy brexit odbędzie się na uporządkowanych zasadach w oparciu o porozumienie, czy może dojdzie do tzw. „twardego brexitu”.

Jak w takim razie sprzedawać za granicę i spać spokojnie obserwując brexit? W czasie, gdy coraz więcej pytań i mniej odpowiedzi, są pewne kroki, które możemy podjąć, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami brexitu dla handlu zagranicznego.

 

1. Przygotuj się na formalności celne

 

Bez względu na to, jak przebiegnie brexit i kiedy się odbędzie – prędzej czy później eksport towarów do Wielkiej Brytanii zostanie objęty obowiązkami i opłatami celnymi. Jest to temat szczególnie kłopotliwy dla tych sprzedawców, którzy do tej pory nie prowadzili sprzedaży wysyłkowej poza Unię Europejską.

Sprzedawcy, którzy nie prowadzili do tej pory sprzedaży wysyłkowej poza Unię Europejską powinni:

 

  • Zarejestrować się w usłudze e-Klient na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i wystąpić o uzyskanie numeru EORI (Economic Operators’ Registration and Identification), będącego podstawą funkcjonowania w systemach celnych Unii Europejskiej. Warto zrobić to jak najszybciej – uzyskanie numeru jest bezpłatne i jest on uzyskiwany wyłącznie online. Obecnie, uzyskanie EORI trwa około doby po dostarczeniu kompletu informacji w systemie, jednak w przypadku masowego napływu zgłoszeń w momencie brexitu można spodziewać się znacznych opóźnień.

 

  • Uzyskać stosowne pozwolenia celne, jeśli przepisy wymagają zastosowania zgody organu celnego.

 

  • Wybrać formę zgłoszenia celnego (pisemna, ustna, forma elektroniczna lub inna).

 

  • Wybrać sposób składania zgłoszenia w eksporcie (np. poprzez agencję celną, przewoźnika, firmę logistyczną lub samodzielnie – w tym przypadku konieczne jest posiadanie odpowiednich aplikacji na potrzeby przesyłania komunikatów do systemów celnych).

 

Pełne informacje na temat formalności celnych można znaleźć na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

 

Ministerstwo Finansów przygotowało również przewodnik po sprawach celnych w świetle brexitu – można znaleźć tam dokładny opis czynności związanych z odprawą celną.

2. Sprzedajesz regularnie do Wielkiej Brytanii? Zostań upoważnionym przedsiębiorcą.

 

Sprzedawcy, którzy prowadzą regularną sprzedaż wysyłkową do Wielkiej Brytanii mogą uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy (AEO – Authorized Economic Operator). Status ten pozwala na szybsze i uprzywilejowane procedowanie formalności celnych.

 

Korzyści ze statusu upoważnionego sprzedawcy:

  • mniejsza liczba kontroli dokumentów i mniejsza liczba fizycznych kontroli na granicy,
  • priorytetowe traktowanie przesyłki w razie wytypowania jej do kontroli – przesyłki upoważnionego sprzedawcy są obsługiwane poza kolejnością;
  • wcześniejsze powiadomienie przedsiębiorcy o wyborze przesyłki do kontroli i możliwość wyboru miejsca przeprowadzenia kontroli,
  • większy dostęp do uproszczeń celnych,
  • ułatwienia w procesie ubiegania się o inne statusy ułatwiające przepływ przesyłek poza Unią Europejską.

Aby uzyskać status upoważnionego przedsiębiorcy, sprzedawca musi udowodnić, że:

  • przestrzega przepisów prawa – może udokumentować brak naruszenia przepisów prawa celnego, karnego i przepisów podatkowych,
  • jest wypłacalny finansowo – przedsiębiorca może udowodnić, iż wypełnia zobowiązania finansowe odpowiednie dla rodzaju działalności;
  • poprawnie zarządza ewidencjami – sprzedawca może wykazać, że posiada odpowiedni poziom kontroli operacji handlowych i transportowych, co pozwala na przeprowadzanie kontroli celnych;
  • posiada odpowiednie kompetencje zawodowe – spełnia standardy w zakresie kwalifikacji zawodowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • utrzymuje wysokie standardy ochrony i bezpieczeństwa – dzięki wypełnieniu tych standardów przedsiębiorca powinien gwarantować zabezpieczenie międzynarodowej płynności dostaw.

Dokładne wytyczne i instrukcje dotyczące statusu upoważnionego przedsiębiorcy znajdują się na stronie Ministerstwa Finansów.

UWAGA! Nie wiadomo, na jakich zasadach status upoważnionego przedsiębiorcy będzie obowiązywał po brexicie. Warto zapoznać się z wytycznymi i być gotowym do złożenia wniosku.

 

3. Zabezpiecz łańcuch dostaw

 

Wraz z brexitem można się spodziewać utrudnień związanych z procesem logistycznym przewozu towarów na teren Wielkiej Brytanii. Do najczęstszych zmartwień sprzedawców wysyłkowych należą kwestie opóźnień związanych z kontrolami granicznymi oraz komplikacje związane z dokumentacją przewozową, w tym celną. Należy wziąć pod uwagę, że firmy transportowe nie mają wpływu na ewentualne wydłużenie czasu dostawy.

 

Przede wszystkim, należy skontaktować się ze swoim dostawcą usług transportowych, aby upewnić się, iż jest on przygotowany na brexit. Jeśli jesteś klientem GoGlobal24 skontaktuj się z nami.

 

Warto również zapoznać się ze zmianami, które szykują firmy kurierskie. Należy rozważyć dwa istotne elementy:

 

  • Nowe wymogi dotyczące dokumentacji dołączanej do paczek. Jeżeli Wielka Brytania wyjdzie z Unii Europejskiej, to konieczne będzie załączenie przede wszystkim poprawnie opisanej faktury oraz deklaracji celnej.

 

  • Wyższe opłaty. Więcej formalności związanych z przewozem paczek na teren Wielkiej Brytanii może wiązać się z podwyższeniem opłat za paczki międzynarodowe. Pierwsze informacje płynące od firm kurierskich pozwalają stwierdzić, że opłaty wzrosną nawet o kilka euro za paczkę.

 

Przewidując opóźnienia dostaw w razie brexitu  warto także zabezpieczyć własne regulaminy dostawy. Tym samym, należy rozważyć deklarowany czas na wysyłkę oraz dostawę towaru do klienta do Wielkiej Brytanii. Jest to szczególnie ważne w przypadku sprzedaży na Amazonie czy eBay’u, aby uniknąć zagrożeń związanych z ograniczeniem przywilejów sprzedaży zagranicznej.

 

4. Sprawdź zmiany dotyczące podatku VAT

Nowe zasady będą obowiązywały także w zakresie rozliczania podatku VAT w obszarze transakcji realizowanych między Polską a Wielką Brytanią.

Transakcje, które dotąd określano mianem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów będą uznawane za eksport towarów. Z kolei wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów będzie traktowane jak import towarów i będzie rodziło konieczność zapłaty podatku VAT.

Przypominamy o konieczności prawidłowej rejestracji VAT zarówno w Wielkiej Brytanii, jak w Niemczech.

 

5. Otwórz się na inne rynki

 

Wielka Brytania to bardzo popularny rynek wśród polskich sprzedawców wysyłkowych. W obliczu brexitu warto jednak pomyśleć o dodatkowych rynkach zbytu na obszarze Unii Europejskiej. Zdecydowanie najkorzystniejszym wyborem jest ekspansja na rynek niemiecki oraz rynek francuski, który w ostatnim czasie szczególnie otwiera się na polskich sprzedawców. Sprzedawcy działający na Amazonie mogą również rozważyć wejście na rynek włoski oraz hiszpański, które są co prawda mniejsze niż w Wielkiej Brytanii lub w Niemczech, ale mogą stanowić dodatkowe źródło regularnego dochodu.

Zobacz nasze referencje na:

GoGlobal24

Dane kontaktowe

GOGLOBAL24 sp. z o.o. sp. k.
ul. Ryszarda Chomicza 13b
55-080 Nowa Wieś Wrocławska

office@goglobal24.com
+48 880 725 240

Zostaw wiadomość




100 Euro rabatu dla nowych klientów!

Chcesz korzystać z specjalnej promocji dla nowych klientów? Zostaw swój telefon lub adres email, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24 h!